يايويي کوساما و خال ها

 

 

از مجموعه ي مختصر و مفيد 2

يايويي کوساما  و خال ها

ترجمه ي هادي محيط

زندگي، نه دهه از يايويي کوساما  عمر بازستانده تا او را از روستايي در ژاپن به صحنه هنر معاصر کشورش،  به صحنه هنر نيويورک بياورد جايي در زندگي حرفه اي که در آن او به طور مدام سبک خود را خلق کرده و باز خلق کرده است. او به دليل تکرار نقشينه هاي خال گون بسيار شهره است. هنر او تنوع شگفت آوري دارد. شامل ِ نقاشي، طراحي، مجسمه، فيلم، پروفرمنس و چيدمان هايي همه جانبه مي شود.

 

از نمايش  تصاوير نيمه آبستره پرو پيمان روي کاغذ تا مجسمه هاي مليحي که به نام «کپه ها» معروف هستند تا شبکه بي انتهاي نقاشي ها ، که با دقت حلقه اياز رنگ  که نقشينه اي بزرگ تر را درست مي کنند، طبقه بندي مي شود. در 1977کوساما به شکل داوطلبانه در يک موسسه پژوهش هاي رواني زندگي کرد.  بيشتر کارهاي او نشانه هايي از وسواس شديدش و آرزوي فرار از آسيب هاي رواني را در خود دارد. کوسوما در تلاش براي به اشتراک گذاري  تجربيات خود،  چيدماني بر آمده  از ديدگاه هاي وسواس گون  خود ارايه داد که تماشاگران را در نقطعه ها و شبکه ها و فضاي آينه اي بي پاياني غرق مي کرد.

 

در نيويورک دهه ي شصت او با کساني چون دنالد جاد، اندي وارهول، جوزف کرول و کلاس اولدنبرگ ارتباط و دوستي نزديکي داشت که تاثير زيادي بر ادامه مسيرش گذاشت. درباره  ي هويت او به عنوان يک «غريبه»  در خيلي از زمينه ها به عنوان يک زن هنرمند در سيطره ي جامعه مردسالار و به عنوان يک شخص ژاپني در دنياي هنر غرب حرف هاي زيادي زده شده است. او بعد از رسيدن به شهرت و انگشت نمايي بسيار به دليل آثارو کارهاي پيشروانه اش به زادگاهش بازگشت و اکنون  چون چهره اي والادر هنر ژاپن ديده مي شود..

برچسب ها :

هم‌رسانی

نظر شما درباره این مطلب

نظرات کاربران